Japan 1725: Länsherren
Masakata Matsudaira (Tatsuo Matsumura) entledigar en av sina konkubiner
efter en respektlös incident från hennes sida. Det beslutas
att den trogne Isaburo Sasaharas (Toshirô Mifune) äldste
son Yogoro (Takeshi Katô) ska föräras Ichi, (YôkoTsukasa)
som hon heter. Isaburo är först motvillig att ta emot en konkubin,
som dessutom redan fött barn, men efter att hans son uttryckt intresse
av att ta emot äran ger han med sig. Mot alla odds förälskar
sig sedan Ichi och Yogoro i varandra och får en dotter. Något
händer emellertid och länsherrens arvinge dör plötsligt.
Det beslutas då hur olämpligt det är att den nya arvinges
mor – Ichi inte bor i borgen tillsammans med sin son. Länsherren
kräver således tillbaka Ichi, men Isaburo och Yogoro vägrar
att ge med sig och riskerar på så sätt inte bara sig
själva eller hela familjen, utan hela släkten står på
spel. |
2008-06-06 Är
man ute efter en lika blodig och actionfylld film som Shogun
Assassin lär man bli gruvligt besviken på den här.
Våldsorgier är nämligen väldigt frånvarande
här, istället handlar det om en mycket politisk film och
för att få fullt utbyte av den tror jag att det är
en fördel om man är någorlunda bevandrad i det japanska
systemet under den här tiden. Hur överheten kunde diktera
alla underordnades liv och leverne och dessutom beordra dem att begå
självmord – seppuku, vid särskilt respektlösa
handlingar. Om man inte valde att skicka en dödspatrull och döda
de inblandade förstås. Toshirô Mifune, var status jag benämnde lite ytligt när jag nyligen recenserade Samurai Assassin, är inte lika imponerande och karismatisk här som i nyss nämnda film. Hans karaktär är inte lika over-the-top och således egentligen mera övertygande och jordnära, vilket är bra. Detta ger en känsla av verklighetsförankring och inte bara ett filmat äventyr, vilket som helst i mängden. Det här skulle lika gärna kunna ha varit ett historiskt dokument som en uppdiktad historia och det tycker jag är synnerligen imponerande. Att filmens vackra foto är i svart-vitt gör sannerligen inte den saken sämre. Man vad ska man då jämföra det här med. Det är ju sannerligen ingen våldsorgie, även om slutstriden är mycket vacker och memorial. Nej snarare skulle jag vilja jämföra med stora klassiska tragedier i bästa Shakespearestil där den olyckliga kärleken tar överhanden och där utgången, hur mycket man än önskar annorlunda, är ofrånkomligt slutgiltig! Banne mig det bästa jag har sett på länge! Tommy Söderberg |
Samurai
Rebellion Regi: Masaki Kobayashi 1967 Drama |
Samurai
Rebellion |